Terug naar Verslagen vrienden

2019-10-19 - Jaarlijkse uitstap leden en vrienden van onze stichting

2019-10-19  -  Jaarlijkse uitstap leden en vrienden van onze stichting

Zaterdag 19 oktober was het weer zover, de jaarlijkse uitstap van onze stichting. Zowel leden als vrienden waren voor deze uitstap uitgenodigd.

De brandweerkazerne van Haren was het verzamelpunt voor de start van deze dag, in de kantine van de kazerne stond de koffie gereed.

Om 09:30 konden de deelnemers van deze dag plaats nemen in één van de personenbusjes welke deze dag als vervoermiddel dienden. Via de rijksweg A28 en het Julianaplein ging het via de A7 richting Niebert. De eerste stop van deze dag was namelijk bij een vriend van onze stichting, de Bosbrandweer Noord-Nederland. De commandant Cees Meinders stond ons op te wachten en verwelkomde ons bij zijn korps. Ook hier stond de koffie gereed te samen met een plak cake.

Cees Meinders heeft ons in vogelvlucht meegenomen in het ontstaan en de historie van de Stichting Bosbrandweer Noord-Nederland. Velen van ons was het bekend dat de Bosbrandweer van oorsprong uit de scouting voortkwam maar niet hoe en waarom. Een leuk detail is dat het eerste voertuig welke werd aangeschaft door de Bosbrandweer nu weer terug is bij de oorspronkelijke eigenaar... ons lid Brandweer Stadskanaal. Nadat de historie ons was verklaard nam onze voorzitter, Reint Flanderijn, het woord en dankte onze gastheer. Helaas moest er ook worden stil gestaan bij een minder leuk gebeuren, de echtgenote van onze vriend Gerrit Poort uit Winsum was in de week voorafgaand aan deze excursie overleden. Aangezien wij de lunch kregen aangeboden door de Bosbrandweer was er gezocht naar een passend geschenk, een foto van hun eerste voertuig op plexiglas. Ons cadeau werd zeer gewaardeerd, men had zelf maar een zwart-wit afbeelding waarvan de kwaliteit te wensen liet.

Na de officiele plichtplegingen was het tijd om het wagenpark te bekijken, vooral de nieuwste aanwinst van de Bosbrandweer werd aandachtig bekeken. Deze aanwinst is een Seagrave tankautospuit uit de Verenigde Staten, net zoals de Tiller Truck heeft dit voertuig zijn actieve dienst vervuld bij Aetna Hoos Hoke & Ladder Company in Newark. Deelnemers aan onze excursie werden ook in staat gesteld om een ritje mee te rijden op de Tiller Truck, vrijwel iedere deelnemer heeft daarvan gebruik gemaakt.

Nadat de laatste deelnemers weer terug waren aan de kazerne van de Bosbrandweer kon men aanschuiven bij de lunch, Paul Dekker catering service serveerde ons namens de Bosbrandweer een voortreffelijke lunch. Onze voorzitter nam afscheid van ons om deel te gaan nemen aan de uitvaartplechtigheid van mevrouw Poort te Winsum.

Na de lunch was het tijd om weer richting de personenbusjes te gaan, weer terug richting de rijksweg A7. Nu niet richting Groningen maar richting Friesland, beter gezegd naar Jelle Batema in Sumar. In loodsen naast zijn woonhuis staat de verzameling Opel Blitz voertuigen, een kleine dertig oldtimers waarvan een zevental brandweervoertuigen. Alle voertuigen konden zich verheugen op een brede belangstelling van de deelnemers aan onze excursie.

Voordat de thuisreis werd aanvaard stond er voor ons koffie gereed in de kantine van het bedrijf, tijdens het koffiedrinken nam onze secretaris het woord en dankte onze gastheer voor de mogelijkheid dat wij zijn collectie konden bewonderen. Hierna ging het weer naar de diverse peronenbusjes voor het aanvaarden van de thuisreis, het was een geslaagde dag waarbij ook de weergoden ons gezind waren. [DJ]

Bekijk ook

2022-11-06 - Marc Bakker geeft een update van zijn collectie

Wij roepen als stichting onze leden en de vrienden op om ons materiaal toe te zenden wat wij op onze site kunnen zetten. Nu zond onze (zeer) actieve vriend Marc Bakker ons een verhaal met een update van zijn collectie, hieronder zijn relaas;

2021-01-27 - "Nieuwe" zwaailampen op de Mowag van onze vriend Marc Bakker

De zwaailampen van de Mowag van Marc Bakker, waren af en versleten, helaas waren ze niet te reviseren waar door er andere zwaailamoen op gemonteerd moesten worden.

2019-12-24 - Hulp gevraagd omtrent de herkomst van deze Ford

Sinds 2001 is Gerrit Poort uit Winsum de trotse eigenaar van een T-Ford manschappenwagen welke door de firma Bikkers is opgebouwd.