Terug naar Verslagen vrienden

2022-11-06 - Marc Bakker geeft een update van zijn collectie

2022-11-06 - Marc Bakker geeft een update van zijn collectie

Wij roepen als stichting onze leden en de vrienden op om ons materiaal toe te zenden wat wij op onze site kunnen zetten. Nu zond onze (zeer) actieve vriend Marc Bakker ons een verhaal met een update van zijn collectie, hieronder zijn relaas;

Tijdens een oldtimer dag op zaterdag 28 mei 2011 was ik met de Mowag W 200 en de Ford F350 van het Brandweermuseum Hoogezand – Sappemeer aanwezig in Veendam. Tijdens de oldtimerdag kwam ik in gesprek met Aaltjo Wubbema de eigenaar van een Daf 75 schaal 1:4. Hij had wat problemen met de elektra van de Daf en vroeg mij toen of we daar misschien naar konden kijken. Bij het Brandweermuseum hadden wij een zeer ervaren auto monteur ( Gerard de Wit ) die er wel even naar wilde kijken. Een tijdje later heeft Gerard weer wat leven in de Daf gekregen maar nog niet alles werkte. Helaas is Gerard de Wit in 2013 overleden en is er ook niks meer van gekomen. Aaltjo Wubbema is toen ook verhuisd en ik was de Daf toen uit het oog verloren.

Tot in 2019, regelmatig ben ik op Marktplaats aan het kijken naar oud brandweer materiaal ed. en kwam ik in eens de Daf 75 tegen. Heb toen gelijk een berichtje gestuurd en gezegd dat ik de Daf wel heel graag zou willen overnemen. Aaltjo had er zelf nog wat moeite mee dat hij hem “moest” verkopen maar hij stond al die jaren al stil en stond ook in de weg. Maar als hij in goede handen kwam had Aaltjo er wel vrede mee. Voor € 250,- heb ik de Daf 75 incl. aanhanger over kunnen nemen.

Samen met mijn vader zijn we met de auto en een aanhanger naar Hattem gereden om de Daf 75 op te halen. Aaltjo had nog gezegd neem een grote aanhanger mee want hij is best groot en zijn veel spullen bij. Nou het was even passen en meten maar we hebben alles in 1x meegekregen naar Hoogezand. De Daf hebben we thuis uit/ afgeladen en in de garage gezet.

We zijn eerst begonnen om de stuur inrichting goed te maken want sturen deed hij niet heel goed en de motor weer aan de draai te maken.

Hij had immers jaren stil gestaan. Gelukkig liep de motor heel snel weer en kon ik een proefritje maken in de straat. Een maandje later heb ik samen met Reinier Vriezema alle elektra er uit gehaald en alles vervangen, dit was zeker niet overbodig want er was wat geknoeid met de bedrading.

Het was een leuke en leerzame klus, op 1 zaterdag hebben wij alles weer aan kunnen sluiten en werkte alles via de schakelaars boven op de Daf weer. Samen met Reinier hebben we daarna alle elektra en servo’s aangesloten om hem radiografisch ook weer te kunnen laten rijden.

Nu heeft alleen de buitenkant nog even aandacht nodig. De cabine moet even opnieuw geverfd worden en de opbouw hier en daar even weer in elkaar gepop nagelt worden. Maar eerst kan hij mee naar evenementen.

We nemen de Daf 75 regelmatig mee naar oldtimershows ed. hier heb ik een mooie dichte brandweeraanhanger voor gekocht. De aanhanger is een TSA 9 van de Feuerwehr uit Essen. Hij is gebouwd in 1955 door Metz.

De aanhanger heb ik compleet gerestaureerd, alle houtwerk is vervangen en weer op de originele manier in elkaar gezet met pen en gat, en half hout verbindingen. Alle verbindingen zijn vast gezet met messing sleufkop schroeven.

Hout allemaal verrot

Spant voor spant is de aanhanger gestript en is alles vervangen. Tot in detail zijn alle verbindingen weer na gemaakt en vast gezet, met half hout verbinding en pen en gat verbinden geborgd met messing sleuf kop schroeven.

Nieuwe verbindingen

Nadat het werken met hout eerst klaar was zijn we met de buitenkant bezig gegaan. Aan de achterkant horen 2 steunpoten, deze waren niet meer aanwezig, dit hebben we nieuw gemaakt. Ook de steunpoot aan de voorzijde was niet aanwezig ook deze hebben we opnieuw gemaakt.

Schuren, plamuren, schuren....

Nadat alle spanten en chassis vervangen zijn, zijn we begonnen om de buiten kant te schuren, plamuren en te schuren. en dan kom je het origineel logo van de Feuerwehr Essen tegen.

Een hele klus maar naar wat uren geschuurd te hebben kon de epoxy laag erop. En dan zie je gelijk of alles netjes geschuurd en geplamuurd is en dit was gelukkig het geval. Ook de deuren zijn allemaal geschuurd en klaar om in de epoxy gezet te worden.

Geschuurd en geplamuurd

In de epoxy

Naar de spuiter

Dan is het tijd dat de aanhanger naar de spuiter gaat. Autoschadeherstel Midden – Groningen heeft de aanhanger helemaal nog een keer geschuurd en in de grondverf gezet. Nadat de grondlaag droog was zijn we naar de spuiter gegaan om alle strippen en afwerklijsten te monteren en te kitten.

In stijl naar de spuiter

In de grondverf

Afwerk strippen erop

Mooi Rood

De aanhanger is terug van de spuiter en is mooi rood geworden. Nu kunnen de deuren erin gemaakt worden en de aanhanger verder afgebouwd worden. Aan de zijkant van de aanhanger horen ook haspels, deze waren er niet bij maar hebben we gevonden bij Jan Loods in Annen . na wat onderhandelen hebben we ze mee genomen voor een leuke prijs. De beugels waar de haspels in hangen waren er ook niet bij en hebben we ook zelf gemaakt.

Van de buitenkant gaan we de binnen kant verder afwerken, we hebben de wanden en dak geverfd in een mooie grijze kleur. Na 2 keer alles te hebben geschilderd hebben we de nieuwe houten vloer erin gemaakt en deze 3x met Ruwa jachtlak afgelakt.

Afgelakt in mooie grijze kleur

Gedeelte nieuwe vloer

Nieuwe vloer 3x afgelakt

Nadat de deuren ook aan de binnenkant zijn geverfd zijn ze erin gemaakt en hebben we het imperiaal erop gemaakt. Hier hebben we ook nieuwe latten voor gemaakt omdat de oude ook verrot waren en vol zaten met houtworm. Op het imperiaal hebben we een houten kist gemaakt voor afzet materiaal voor de Daf 75 die we erin gaan vervoeren. Ook is het imperiaal voorzien van 2 oude houten slangenbruggen en 2 jerrycans waar blusschuim in heeft gezeten.

Hulpmiddelen

De aanhanger is aangeschaft voor het vervoer van de Daf 75. Hier hebben we 2 oprijplaten voor nodig, jerrycan met brandstof en een lier. Dit is allemaal in de aanhanger gemaakt.

Oprijplaten

Elektrische lier

Binnenkant aanhanger

Tekst en foto's: Marc Bakker

2021-01-27 - "Nieuwe" zwaailampen op de Mowag van onze vriend Marc Bakker

De zwaailampen van de Mowag van Marc Bakker, waren af en versleten, helaas waren ze niet te reviseren waar door er andere zwaailamoen op gemonteerd moesten worden.

2019-12-24 - Hulp gevraagd omtrent de herkomst van deze Ford

Sinds 2001 is Gerrit Poort uit Winsum de trotse eigenaar van een T-Ford manschappenwagen welke door de firma Bikkers is opgebouwd.