Terug naar Verslagen leden

2019-11-02 - Technische problemen met de Chevrolet van Brandweer Haren

2019-11-02 - Technische problemen met de Chevrolet van Brandweer Haren

De Chevrolet van 1955, sinds oktober 2003 in bezit van de Stichting Chevrolet Haren, heeft reeds vele km afgelegd. Maar de laatste tijd kwam er een geluid wat ons zorgen maakte.

We hebben de aandrijfas laten uitbalanceren de kruiskoppelingen nagezien maar het geluid bleef. Via vrienden zijn we bij een school uitgekomen die onderwijs geeft in personenwagens en vrachtwagens en reparaties uitvoert.

Met de leraar van de school hebben we een test rit gemaakt. Hij was van mening dat het niet aan het aandrijf gedeelte zit maar eerder bij de koppeling of de versnellingsbak.

Op 16 oktober hebben we de Chevrolet naar de school gebracht. De leerlingen zijn gestart met onderzoek waar het geluid vandaan zou kunnen komen. De aandrijfas is al gedemonteerd en ook de versnellingsbak. Het vermoeden is dat lagers in de versnellingsbak het geluid kan veroorzaken. Ook wordt de drukgroep, druklager en de koppelingsplaat gecontroleerd en eventueel vervangen.

We wachten af wat het allemaal gaat worden en houden jullie op de hoogte.

Nu de Chevrolet niet in de stalling staat hebben we ruimte gekregen om de MSA die bij de Chevrolet hoort af te bouwen. We waren al eerder gestart maar door omstandigheden niet verder gekomen. De motor heeft een revisie beurt gehad en is klaar. Maar de beplating moet nog worden geverfd en dan weer worden opgebouwd, daar zijn we nu druk mee bezig. We gaan er vanuit dat wanneer de Chevrolet weer hersteld is de MSA er weer achter kan worden gekoppeld zodat het weer een complete Brandweer Oldtimer wordt.

2020-04-05 - Het verhaal achter de Unimog 404 in het Brandweermuseum Sappemeer

23 januari 2010 hebben wij de Unimog 404 opgehaald uit Garrelsweer. Gerard de Wit oud lid van de stichting heeft de Unimog toen gekocht omdat de stichting toen geen geld had deze Unimog te kopen.

2020-03-29 - Technische problemen met de Chevrolet van Brandweer Haren [Update 1]

2020-03-29 - Technische problemen met de Chevrolet van Brandweer Haren  [Update 1]
Het vervolg van de reparatie van de versnellingsbak: Alle lagers zijn vervangen en de bak is weer gemonteerd. Toen het belangrijkste, een testrit met de gereviseerde bak. Dat was een tegenvaller. Wat bleek het geluid was er nog steeds, het was dus niet de bak. Goede raad was duur.