Historische Brandweer Vrienden en Voertuigen (HBVV)

Gepubliceerd op:
Historische Brandweer Vrienden en Voertuigen (HBVV)

Het is allemaal begonnen in het jaar 2006. Een "oud" brandweerman heeft een Ford meegekregen van zijn werkgever om deze samen met leden en oud leden van de brandweer Hoogezand-Sappemeer te restaureren.

Toen de Ford na 2 jaar klaar was hebben we besloten om een stichting op te richten. Tijdens de oprichting van de stichting stonden er al 2 andere restauratie projecten te wachten dat was een Dennis motorspuit die omstreeks 1946 in dienst is gekomen van de brandweer Hoogezand en een oude brandweerkoets die zijn dienst jaren is begonnen bij Karton en Papier fabriek v/h W.A. Scholten te Sappemeer.

De voertuigen stonden her en der verspreid in de Gemeente Hoogezand-Sappemeer tot maart 2012 toen hebben wij een grote loods in gebruik genomen van de Gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Het museum hebben wij ingericht met onze collectie

Sinds 21 oktober 2013 mogen wij ons Stichting en Museum de Historische Brandweer Vrienden en Voertuigen noemen.

Samenvatting van de technische gegevens van de HBVV voertuigen;

AUTOSPUIT

Automerk      Ford

Uitvoering     F350

Bouwjaar      1954

Opbouw        Van Bergen te Heiligerlee

GEREEDSCHAP/MATERIEELWAGEN

Automerk      Austin

Uitvoering     K2 "Bellewagen"

Bouwjaar      1943

Autoladder Delfzijl

In 1959 schafte de gemeente Delfzijl een autoladder aan, het werd een Chevrolet met een Geesink ladder.

Stichting BrandweerAuto Stadskanaal (BAS)

BAS staat voor BrandweerAuto Stadskanaal. Dit brandweervoertuig is een Ford F5 met een carrosserie van de toenmalige brandspuitenfabriek Van Bergen uit Heiligerlee.