Stichting BrandweerAuto Stadskanaal (BAS)

Gepubliceerd op:
Stichting BrandweerAuto Stadskanaal (BAS)

BAS staat voor BrandweerAuto Stadskanaal. Dit brandweervoertuig is een Ford F5 met een carrosserie van de toenmalige brandspuitenfabriek Van Bergen uit Heiligerlee.

Het voertuig is gebouwd als tankautospuit met een gecombineerde lage- en hogedrukpomp voor de gemeentelijke brandweer van de gemeente Onstwedde, brandweerpost Stadskanaal.

De Ford F5 is in 1951 in opbouw genomen en heeft dienst gedaan in Stadskanaal van 1953 tot 1973. Na afschrijving is het voertuig vervangen door een Ford Thames Trader. De F5 werd voor een symbolisch bedrag (1 gulden!) verkocht aan de Vrijwillige Scouting Brandweerkorps Noord-Nederland.

Nadat gebleken was dat er binnen de post Stadskanaal een het idee van restauratie aanwezig was, werd besloten het voertuig te kopen. Om de restauratie mogelijk te maken werd de stichting BAS bij notariële akte de dato 4 februari 1999 opgericht. De stichting heeft als doel het verwerven, restaureren en in stand houden van deze oude brandweerwagen van de post Stadskanaal, zo mede in overleg met het korps het beheren en exploiteren daarvan.

Samenvatting van de technische gegevens van dit voertuig;

TANKAUTOSPUIT

Automerk      Ford

Uitvoering     F5

Bouwjaar      1951

Opbouw        Van Bergen te Heiligerlee

Autoladder Delfzijl

In 1959 schafte de gemeente Delfzijl een autoladder aan, het werd een Chevrolet met een Geesink ladder.

Historische Brandweer Vrienden en Voertuigen (HBVV)

Het is allemaal begonnen in het jaar 2006. Een "oud" brandweerman heeft een Ford meegekregen van zijn werkgever om deze samen met leden en oud leden van de brandweer Hoogezand-Sappemeer te restaureren.